JÓ GYAKORLATOK – „Sárgalap” mint fegyelmezési eszköz

  • célja: Pedagógiai célunk, hogy a tanulók kulturált kommunikációja fejlődjön, és belülről fakadó legyen az illendő beszéd használatának igénye
  • célcsoport: Középiskolás kollégista tanulók
  • intézménytípus: Kollégium
  • a jó gyakorlat rövid leírása: A tanulók közötti kommunikációt súlyosan megterhelő, trágár beszéd divatosnak gondolt, de rossz beidegződésének minimalizálása érdekében a nevelőtestület egy rendszert állított fel és működtet a kollégium egész területén. Amennyiben egy nevelőtanár a trágár szavak, kifejezések használatát tapasztalja egy tanulónál, vagy a társával folytatott beszélgetésben, akkor ezt sárga lapos figyelmeztetéssel illeti, mint ahogy egy jó mérkőzésvezetőnél eszköz a büntetőcédula a méltó és szabályos játék eléréséhez. A sárga lapok hitelesítettek és sorszámmal ellátottak, nyilván van tartva, hogy az adott lap kinél van. A sárga lapot tulajdonló diák egy jóvátételi lehetőséget kap. Önkéntesen vállalhat kollégiumi rendezvényeken való közreműködést, csoportfoglalkozáson téma-feldolgozást, vagy öntevékeny segítő közösségi munkát végezhet. Ezzel egy bizonyos határidőig megválthatja a trágár beszéddel elkövetett vétkességét, és a jó cselekedet véghezvitelekor az adott programot vezető- vagy felügyelő tanárnak leadja a sárga lapját. Ha az adott negyedéves időszakban szerzett és a megjelölt határidőig bennmaradt a büntetőcédula (azaz nem következik be jóvátétel), akkor a trágár beszédért nevelőtanári figyelmeztetésben részesül a diák.
  • a jó gyakorlat alkalmazási területe: a diákok személyiségének és kommunikációjának fejlesztése
  • a jó gyakorlat megosztásának formája: előadás a rendszer gyakorlati megvalósításáról, konzultáció
  • A jó gyakorlat
    • humán-erőforrás igénye: a kollégiumi nevelőtestülete
    • eszközigénye: sárga lapok
    • időigénye: folyamatos