Oktatási Hivatal Bázisintézménye
A Szolnok Városi Tehetséggondozó Szakkollégium ismételten megpályázta és szakmai munkája alapján megkapta az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselésének jogát. Ezzel ismerte el és értékelte az Oktatási Hivatal azt a színvonalas kollégiumpedagógiai tevékenységet, melyet pedagógusaink végeznek.
A bíráló bizottság szakmai tapasztalataink alapján alkalmasnak ítélte intézményünket magas színvonalú, széles körben érdeklődésre számot tartó tudásmegosztásra, bevált jó gyakorlataink közzétételére.
BÁZISINTÉZMÉNYI JÓ GYAKORLATOK
Jó gyakorlat megnevezése | Célja | rövid leírása |
---|---|---|
Újrahasznosítás papír- és műanyag hulladékokból ( 2019-2023 pályázat ) | A hulladékok csökkentése – az öko-tudatos magatartás és életvitel kialakítása | A kollégiumi életvitel során felhalmozódó hulladékokat szelektív módon gyűjtjük, ez a műanyag palackok és kupakok, valamint a papírdobozok szétválogatásával történik. Az újrahasznosítás során a kollégiumi foglalkozásokon (képzőművészeti- és „Öko-logika” szakkör keretében) új használati tárgyak születnek, melyeket a tanulók mindennapjaikban használhatnak, és még a kiadásuk, a fogyasztásuk csökkentéséhez is hozzájárulnak. Ilyen eszközök például: irattartók, füzettartók, polcok, tárolók, íróeszköztartók, madáretetők, faliképek, logikai játékok és különböző díszek műanyagból. |
Szakmai/érettségi vizsgára való felkészülés támogatása kollégista tanulóknál ( 2019-2023 pályázat ) | A vizsgafelkészülés rendszerszerű megtervezése, teljesítése. Cél, hogy a tanulók sikeresen teljesítsék a szakmai/érettségi vizsgájukat, és legyen pozitív jövőképük a munkavállaláshoz/továbbtanuláshoz. | A kollégista tanulók esetében sok esetben nincs folyamatos szülői támogatás, és gondolkodási-, viselkedési problémák akadályozzák az értékek megszilárdítását, emellett szerepet játszanak az egyéni tudás- és képességbeli különbségek is a tanulási folyamatokban. Pedagógiai feladatunk a tanulók egyéni sajátosságainak figyelembevétele a tanulás módszereinek kialakítása során. A vizsgafelkészülés rendszerszerű megtervezése, teljesítése szolgálja a tanulók eredményességét a kimeneti vizsgákon, hiszen a gyakorlat személyre szabottan biztosítja az ismeretek elsajátítását, a kommunikáció fejlesztését, eközben a motiváció előhívása, erősítése is megtörténik. A rendszeresség szorosan kapcsolódik a tanulás eredményességéhez. A tanulók naponta 15.00-18.00 óra (májustól 09.00-12.00 és 15.00-18.00) között tanulnak. Táblázatban vezetjük, hogy ki hol tart a vizsgatételei feldolgozásában. Ez alapján tervezzük, követjük a tanulókkal a tanulás ütemezését és rendszerességét, az esetleges korrekciót, a tételek kikérdezését. |
Motivációs beszélgetés a kollégiumba jelentkezett 9. évfolyamos tanulókkal az iskolai beiratkozás alkalmával ( 2019-2023 pályázat ) | A kollégiumba jelentkezett tanulók alapvető és friss információkhoz juttatása, a kollégiumválasztási döntésükben való megerősítése. A személyes beszélgetéssel kötődés kialakítása a nevelőtanár és diák között már a beköltözés előtt, valamint a kollégiumi – és ezzel összefüggésben az iskolai – lemorzsolódás csökkentése. | A motivációs beszélgetést a leendő kollégista tanulókkal az iskolák beiratkozásának napjára szervezzük, így a szülő és a tanuló minden szükséges információhoz hozzájut, amely a következő tanév elkezdéséhez szükséges. A beszélgetésen megismerkedik a család a leendő csoportvezetővel. Fontos, hogy a tanuló nem a Gólyatábor napján szembesül majd az eddigi életvezetésétől eltérő időbeosztással, így fel tud készülni a kollégista lét előnyeire, esetleges hátrányaira. A beszélgetés során a szülő és a tanuló hiteles és fontos információkhoz jut. |
Megküzdési stratégiák, motiváltság kialakítása a tanulókban a személyiségfejlesztés és az önismeret eszközeivel. Pedagógiai kineziológia alkalmazása a tanulásra hangolódásban ( 2019-2023 pályázat ) | Az empátia felébresztése, egymás megértésének segítése, saját maguk minél mélyebb megismerése, a tudatos reakciók alakításának képessége különféle szituációkban. A pedagógiai kineziológia egyszerű gyakorlatok segítségével támogatja a tanulókat a koncentráltabb tanulásban. | A tanulók személyiségfejlesztése, az önismereti munka támogatása, segítése. Olyan viselkedési, hozzáállási eszköztár megismertetése, amely a későbbiekben segítséget nyújthat ahhoz, hogy a tanulók saját életüket képesek legyenek alakítani. A tanulók közelebb kerülhetnek egymáshoz, megismerhetik saját és társaik személyiségét, reakcióit. |
Országos, megyei, intézményi történelem versenyekre felkészítés a kollégiumi történelem tehetséggondozó foglalkozások keretén belül. ( 2019-2023 pályázat ) | A Szolnok Városi Tehetséggondozó Szakkollégiumban a történelem tehetséggondozó foglalkozások célrendszere a tanulók igényeihez és a kor követelményeihez igazodik. Az elsődleges cél viszont állandó, ez a tanulók versenyeztetése az intézményi, városi, megyei és országos történelmi és közismereti versenyeken, illetőleg a tanulók történelmi ismereteinek szélesítése és tudásbázisuk bővítése. Sikeres felkészülés iskolai témazáró dolgozatokra, a majdani emelt szintű történelem érettségire, továbbá – esetleges történelmi irányultságú felsőfokú továbbtanulás esetén – magasabb szintű tudás- és ismeretanyag átadása. | A tehetséggondozó foglalkozásokon a foglalkozás céljainak tudatosítása után zajlik az iskolai tananyagon kívüli ismeretanyag megismertetése korszerű módszerekkel, a tanulók látókörének szélesítésével. Fontos a fogalmak pontos használatának gyakoroltatása, az eszközhasználat gazdagítása, az előzetes tudás előhívása, új ismeretek rendszerezése, alkalmazása, szemléltetés, fogalom-magyarázat, logikai gondolkodás, memorizálás, problémamegoldás fejlesztése, ok-okozati összefüggések felismerése, a versenyszituációk gyakorlása, és nem utolsósorban a tanulók sikerélményekhez juttatása. Alkalmazott módszerek és tanulásszervezési eljárások: tanári előadás, ismeretközlés, tanulói esszéírás, kutató- és gyűjtőmunka, szóbeli előadás (vizsgahelyzet), IKT eszközhasználat, prezentációkészítés. |
„Sárgalap” mint fegyelmezési eszköz ( 2019-2023 pályázat ) | Pedagógiai célunk, hogy a tanulók kulturált kommunikációja fejlődjön, és belülről fakadó legyen az illendő beszéd használatának igénye | A tanulók közötti kommunikációt súlyosan megterhelő, trágár beszéd divatosnak gondolt, de rossz beidegződésének minimalizálása érdekében a nevelőtestület egy rendszert állított fel és működtet a kollégium egész területén. Amennyiben egy nevelőtanár a trágár szavak, kifejezések használatát tapasztalja egy tanulónál, vagy a társával folytatott beszélgetésben, akkor ezt sárga lapos figyelmeztetéssel illeti, mint ahogy egy jó mérkőzésvezetőnél eszköz a büntetőcédula a méltó és szabályos játék eléréséhez. A sárga lapok hitelesítettek és sorszámmal ellátottak, nyilván van tartva, hogy az adott lap kinél van. A sárga lapot tulajdonló diák egy jóvátételi lehetőséget kap. Önkéntesen vállalhat kollégiumi rendezvényeken való közreműködést, csoportfoglalkozáson téma-feldolgozást, vagy öntevékeny segítő közösségi munkát végezhet. Ezzel egy bizonyos határidőig megválthatja a trágár beszéddel elkövetett vétkességét, és a jó cselekedet véghezvitelekor az adott programot vezető- vagy felügyelő tanárnak leadja a sárga lapját. Ha az adott negyedéves időszakban szerzett és a megjelölt határidőig bennmaradt a büntetőcédula (azaz nem következik be jóvátétel), akkor a trágár beszédért nevelőtanári figyelmeztetésben részesül a diák. |
„ÖKO”-házak ( 2019-2023 pályázat ) | A kollégiumi foglalkozások ÖKO-logika szakkör és a Kíváncsi Természetkutatók Klubja témáihoz kapcsolódva, a tanulók környezetvédelmi szemléletének alakítása. Lehetőségek és módszerek bemutatása, öko-házak működéséhez kapcsolódóan. | A kollégiumi foglalkozások ÖKO-logika szakkör és a Kíváncsi Természetkutatók Klubja témáihoz kapcsolódva, a tanulók környezetvédelmi szemléletének alakítása. Lehetőségek és módszerek bemutatása, öko-házak működéséhez kapcsolódóan. |
„Plein air”- festészet ( 2023-2026 pályázat ) | A Magyar Festészet Napja alkalmából a természet fontosságának tudatosítása és ábrázolása a lelki egészség egyik fontos összetevője. A résztvevők tapasztalják meg a természet ábrázolásának testközeli élményét, lélekre gyakorolt pozitív hatását. Az elkészült munkákat a Szolnoki Művésztelep alkotói zsűrizik | A Magyar Festészet Napja alkalmából a természet fontosságának tudatosítása és ábrázolása a lelki egészség egyik fontos összetevője. A résztvevők tapasztalják meg a természet ábrázolásának testközeli élményét, lélekre gyakorolt pozitív hatását. Az elkészült munkákat a Szolnoki Művésztelep alkotói zsűrizik |
Számolás játékosan ( 2023-2026 pályázat ) | A darts foglalkozásoknak 2 oldala van, amit használunk a kollégiumban. Először is a tanulók szabadidejének hasznos eltöltésére szolgál, másodszor pedig nagyon jól használható matematikai fejlesztő eszköznek, hiszen a négy matematikai alapműveletnek nagyon fontos szerepe van a darts sportágban. | |
„Egészségünkre” életmód vetélkedő ( 2019-2023 pályázat ) | Olyan ismeretek elsajátítása,melyek növelik a tanulók egészségük megóvására való igényüket. | Az egészségnevelés és egészségfejlesztés igen sokrétű a kollégimban.Az életmód napok rendezvény sorozat őszi időszakában előtérbe kerül szervezetünk felkészítése a téli időszakra, vitamin pótlással és mozgásos rendezvényekkel. A vetélkedő során a diákok megismerkednek a dietetikusok által ajánlott OKOS TÁNYÉRRAL, és az Iskolai Egészségfejlesztés modellprogram részeként az Egészséges Jövőkép modullal. Az Iskolai Egészségfejlesztés koordinátoraként bekapcsolódott intézményünk a tananyag fejlesztésébe. Ennek eszköztárából merítünk a vetélkedő lebonyolítása során |
„Cselekedj mielőbb ” preventiós program ( 2019-2023 pályázat ) | A szűrővizsgálatok népszerűsítése, a preventió fontosságának tudatosítása, | A tavaszi életmód hét része a” Cselekedj mielőbb” program. A rendezvénybe bekapcsolódnak a szolnoki iskolavédőnők, a mentősök és a kollégium diákjai saját előadásaikkal. A szakemberek együttmüködésével igyekszünk gazdagítani a tanulók ismereteit az önvizsgálat jelentőségéről,az alapvető egészségnyújtási gyakorlatokról,és az életmentő beavatkozások jelentőségéről. A diákok előadásaikkal népszerűsítik az egészség megóvására irányuló kollégiumi programokat. |
Ökológiai szakköri foglalkozás a kollégiumban ( 2023-2026 pályázat ) | Vizeket, környezetet az élővilágot károsító hatások komplex bemutatása. Környezetvédelmi javaslatok megfogalmazása. | Módszerek és eredmények bemutatása különböző természettudományos vizsgálatok megvalósítása során. Elsősorban környezeti tesztek használata. Bisel módszer bemutatása és alkalmazási területei. Visocolor analizáló koffer használata, vízösszetétel és szennyező anyagok vizsgálata. Megvalósítás tapasztalatai. Kapcsolódási pontjai a középiskolai természettudományos tantárgyak tananyagaihoz. |
Tematikus hét a kollégiumban ( 2019-2023 pályázat ) | lehetőség biztosítása a tehetséges tanulók egyéni érdeklődési körének bemutatására (fotózás, idegen nyelvi kompetenciák), az önálló nyelvtanulás támogatása, népszerűsítése, a kreativitás fejlesztése, esztétikai nevelés, kommunikációs készség fejlesztése | A tehetséges tanulóknak lehetőséget biztosítottunk arra, hogy bemutathassák érdeklődési körüknek megfelelő témában és formában, a tudásukat. Az olasz témahét kapcsán fotókiállítást szerveztünk, valamint olasz nyelvórán is részt vehettek az érdeklődők. Mindezt komplex módon közelítettük meg, pl. a gasztronómia segítségével színesítve a programot. |
Több mint DÖK ( 2023-2026 pályázat ) | Mindannyiunknak naponta kell kisebb-nagyobb döntések sokaságát felelősségteljesen meghoznunk, ez alól a diákok sem kivételek. A diákönkormányzati képviselőknek e téren még nagyobb a felelőssége, hiszen vezető szerepet töltenek be csoportjukban, intézményükben. Ezen a foglalkozáson a döntéshozatal szükségszerűségét, a lehetséges következményekkel való szembenézést, a felelősségvállalást „gyakoroltathatjuk” a diákokkal. | A diákönkormányzatban sokkal több lehetőség rejlik mint azt sokan feltételezik. A nagyon komoly személyiség- és közösségfejlesztésen túl sok tanuló számára egyszerűen a valahova tartozást jelenti, ahol jó lenni, ahol jó hangulatban el lehet tölteni a délutánt, az estét, ahol jó közösen munkálkodni, és ahol komolyan veszik. |
A fenti területeken szerzett tapasztalatainkat, jó gyakorlatainkat szívesen megosztjuk az érdeklődőkkel a Szolnoki POK által szervezett rendezvényeken, a Pedagógiai Napokon, személyes- vagy online konzultációk, bemutató foglalkozások, tapasztalatcserék során.
Kapcsolattartó:
dr. Hajdúné Kovács Tünde intézményvezető-helyettes
Elérhetőségek:
Telefon: 20/523-8192
E-mail: titkarsag@kollegium-szolnok.edu.hu
Korábbi évek jó gyakorlatai: