Szakértői jelentés


(kivonat)

a szolnoki Városi Kollégium szakmai ellenőrzéséről

(2012)

A jelentést készítette:

Dr. Nagy Mihályné

közoktatási szakértő

„Összegzés és javaslatok

  • Az intézmény szakmai dokumentumai és az országos, ill. a helyi oktatáspolitikai célkitűzések közötti megfelelőség biztosított, a dokumentumok koherensek.

A változtatásokat, módosításokat minden esetben átvezették az intézményi dokumentumokba.

A központi, ill. fenntartói célok lebontása képezi a tapasztalt igen gondos intézményi tervezőmunka alapját.

Az intézményi működési folyamatokat kiemelkedően jól foglalja rendszerbe az intézményi minőségfejlesztés kialakított rendszere.

Javasolom a mérési eredmények ismeretében és a minőségfejlesztési rendszer kidolgozottsága okán, hogy tervezzék – választásuk alapján bármelyik – pályázható MINŐSÉGI DÍJ elnyerését.

Javasolom továbbá, hogy az intézményi munkatervekben, beszámolókban „a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról” szóló 36/2009.(XII.23.)OM rendeletben szabályozottak szerint alkalmazzák a nevelési feladatcsoportok megnevezését.

  • A nevelési-oktatási programban megfogalmazott célkitűzések realizálása folyamatosan történik.

A vizsgált tanévekben a kollégium éves feladatait eredményesen, színvonalasan végezte el.

  • tervezett, szervezett és tudatos volt a nevelőtanári tevékenység

(munkatervek, intézkedési tervek, a nevelőtanári alaptevékenységek következetes és folyamatos végrehajtása)

  • eredményesen segítették a tanulást (a tanulmányi eredmények mutatói)
  • az Arany János tehetséggondozó és felzárkóztató programok továbbvitelével a szakmai innováció folyamatosan jellemezte a kollégiumi nevelési-oktatási tevékenységet (tanulóközpontú eljárások alkalmazása, a hagyományostól eltérő tanulásszervezési keretek kialakítása, önálló tevékenységeken alapuló és integrált tanulásszervezés, patronáló tanári rendszer működtetése, a tanulók kollégiumi tevékenységének szöveges értékelése, egyéni fejlődési napló vezetése, új típusú együttműködések kialakítása)
  • A kollégiumban a tanulói és a tanári teljesítményértékelés egységes, szabályzataiban, mérési anyagaiban példaértékűen kidolgozott, végrehajtásában következetes.

(„A tanulók értékelése” és a „Pedagógus értékelés kollégiumi gyakorlata” feltöltésre került – 7 másik jó gyakorlattal együtt- az Educatio honlapjára is.)

Javasolom, hogy a pedagógusok munkájának teljes körű értékelését évente csak egyszer végezzék el, az intézményi szabályozást ennek megfelelően módosítsák.

  • A partneri igényeknek való megfelelés szabályozása és gyakorlata szintén a kollégium erősségei közé sorolható. Jó gyakorlatuk kb. 10 éve formálódott, tökéletesedett.

A kollégiumban az eddig 6 alkalommal lebonyolított partneri igény- és elégedettségi mérés %-os mutatói minden méréskor magas értékeket mutattak.

Ezeknek az értékeknek a fenntartása, ahogyan ezt a jelentésben már egyszer megfogalmaztam, csak folyamatos, egyenletesen jó színvonalú, innovatív szakmai munkavégzés mellett lehetséges.

Javasolom, hogy az igényfelmérésre vonatkozó eljárási utasítást a gyakorlatnak megfelelően módosítsák.

  • Az intézményi önértékelés szabályzata a kollégium – Közoktatási Minőségi Díj modellje szerint kidolgozott – önálló, egyedi fejlesztése, viszonylag kevés idő- és energia ráfordítással alkalmazható eszköze a szervezetfejlesztésnek.

A vizsgált 2010/2011. tanév önértékelési eredményessége magas pontértékű volt, a korábbi önértékeléshez képest is javult.

  • A kollégium diákösszetételének szociális mutatóit vizsgálva megállapítottam, hogy számszerűségében is, arányaiban is magas a hátrányos, ill. a halmozottan hátrányos helyzetű tanuló.

A munkatervek, intézkedési tervek, a végrehajtást leíró beszámolók alapján a kollégium lehetőségei szerint:

–         segítséget nyújtott a veszélyeztetettség feltárásában, megszüntetésében,

–         szakemberek bevonásával, a kollégiumi nevelés eszközeivel a hátrányok

csökkentéséhez hozzájárult.

Javasolom az ifjúságvédelmi munka további javítása érdekében, hogy valamennyi tagintézmény készítse el saját prevenciós intézkedési tervét,

az ifjúságvédelmi felelős beszámolójában pedig kapjon nagyobb hangsúlyt a feladatok elemzése, értékelése.

  • A vezetői munka eredményességét kiválónak ítéltem meg a szakmai feladatok, a tanügyigazgatási feladatok, a gazdálkodás, a fejlesztések, a tagintézményi munkafolyamatok szintézisének összefüggéseiben, ill. a szükséges vezetői kompetenciákkal rendelkező utód kinevelésének kérdésében.

Javasolom, hogy a belső ellenőrzés eredménye minden év végi igazgatói beszámolóban jelenjen meg.

Köszönöm a vezetés segítő együttműködését a szakmai vizsgálat lefolytatásában.

A kollégium szakmai munkájáért, elért eredményeiért, a hangulatos, otthonos kollégiumi környezet megteremtéséért elismerésemet fejezem ki.”

A kollégiumi nyitva tartás rendje:

A Szolnok Városi Kollégium szorgalmi időben 24 órás pedagógiai ügyeletet tart vasárnap 1800-tól pénteken 1600-óráig, igazodva az iskolai elfoglaltságokhoz.

A tagintézmények reggel 600-tól 1000-ig, és délután 1300-tól este 2100-ig tartanak nyitva. A köztes időben a tanulók az iskolában, illetve a kollégium tanulószobájában tartózkodnak.

A kollégiumi ellátás a – tanév rendjében meghatározott szünetekben – ügyeleti rend szerint kerül biztosításra.

A hétvégi bennmaradási szándékot előre (minden héten szerda reggel 800-ig) jelezni kell a kollégiumvezetőnek.

A hétvégi elhelyezésre a Szolnok Városi Kollégium valamely, előre kijelölt tagintézményében kerülhet sor.

A hétvégi, ünnepnapi hazautazásról visszaérkezni 1800 – 2030-ig, indokolt esetben, a szülő írásbeli kérelmére, hétfőn reggel a tanítás megkezdéséig lehet.

A felsoroltaktól való eltéréseket a tagintézmények, minden tanév elején, a tanulók iskolai és egyéb elfoglaltságainak ismeretében, saját NAPIREND-jükben szabályozzák.

4. sz. melléklet

A törvényességi ellenőrzésről készült jelentés

Vissza az előző oldalra
Vissza